Welkom
in mijn wereld. In die wereld waren computers enorme bakbeesten die harde
schijfjes aten en lappen groen-wit gestreepte kettingformulieren uitspuugden. Tennis
(2 witte streepjes, 1 wit blokje) en golf (met blokje en 1 wit streepje) waren
zo ongeveer de enige spelletjes die je er op kon spelen. Docenten presenteerden
nog met krijtborden en overheadprojectors, met als afwisseling af en toe een
plaatje op zijn kop of in spiegelbeeld. Op de universiteit leerden we MS dos en
Word Perfect. Een telefoon was echt iets anders dan een televisie, of een
computer.

De initiële onderdompeling in die wereld is leuk. Wat zijn
er enorm veel mooie dingen beschikbaar. Jammer genoeg heeft nog niemand mijn
computer geleerd om gesproken instructies op te volgen, dus betekenen al die
tools weer het leren van een oneindige hoeveelheid knoppen en combinaties.
Daarbij slaat de schrik me toch om het hart; wat moet ik hier allemaal mee als
docent? Ik heb niet de tijd om me voor elke les in een hele reeks van mogelijke
digitools te verdiepen! Ik wil me toch vooral richten op het organiseren en
faciliteren van leerprocessen?

DigiMe? Misschien een beetje dus, met nog elke dag een
nieuwe ontdekking. Maar in elk geval wel Dígamé: zoals ze in het Spaans de
telefoon opnemen. Hallo, vertel het maar….. Een uitnodiging aan de ander om aan
te geven wat hij of zij nodig heeft om het eigen doel te bereiken. Waarin ik daarna
kan ondersteunen, soms digitaal en soms met gewone taal; hoe zou je dit kunnen aanpakken? Waar kun je die informatie vinden?
Zo blijf ik wat ik was; docent, maar dan een beetje 3.0.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten