donderdag 9 april 2015

Krijgt u ook rare bultjes van ICT?


Jeuk
Jeuk, kreeg ik ervan! Ik heb jarenlang onder een steen geleefd wat betreft ICT. Ik was de laatste van mijn vriendenkring die een telefoon kreeg, waar je mee kon app-en. Als je me wilde mailen dan vroeg ik aan mijn man: 'Schat, wat is jouw mailadres ook alweer?'. Ik had er niets mee en dacht er ook nooit iets mee te krijgen.

Bultjes
Niet alleen ik kreeg bultjes, mijn vrienden ook! Van mij! Ik durfde niet met de tijd mee te gaan. Inmiddels had ik een behoorlijke achterstand opgelopen. Die in mijn ogen niet meer in te halen was. Verder dan het gebruik van Word, Excell, en Intranet kwam ik niet. In die tijd was dat eigenlijk ook prima. Iedereen wist dat ik gebeld moest worden in plaats van gemaild. Daarnaast had ik op het werk altijd een helpdesk tot mijn beschikking. Gewoon doen wat ze zeggen, is de beste remedie!


Uitslag
De bultjes gingen echter over tot een echte uitslag. De jeuk die toen ontstond was niet meer te houden. De vraag die dan op popt; 'Wat is het nut van ICT?'. Die vraag werd nog duidelijker toen ik van een loondienstbaan naar ZZP-er ging.
Ik startte met het geven van trainingen. Naast het feit dat het spannend was of ik op tijd op de lokatie aan kwam en alle stof kon onthouden, kreeg ik nog meer uitslag van de mogelijkheid dat mijn beamer en laptop geen vrienden konden zijn. Thuis werd alles uit geprobeerd en dan was het vervolgens op de lokatie toch weer anders.
Als ZZP-er moet je natuurlijk ook netwerken. Als je dan het mailadres van je man moet achterlaten...HET ROER MOEST ECHT OM!


Smeren
Dus na de aanschaf van Iphone, Ipad, Laptop en Beamer (niet allemaal tegelijk!), Google-de ik me suf hoe alles werkte.En was apetrots als er wat lukte. Alle informatie sijpelde als olie tussen de raderen in mijn hoofd.  Eigenlijk vind ik het hartstikke leuk! Begreep niet dat ik er nooit eerder aan begonnen was. Het resultaat was onder andere dat ik een eigen mailadres heb, zakelijk en prive, en dat ik allerlei handige apps op mijn telefoon en ipad heb staan. Kortom het roer was om gegaan!

Genezen
Wat gebeurt er als je geen jeuk meer hebt? Dan hoef je niet meer te krabben! Ik kreeg zelfs een honger naar nog meer ICT-informatie, zeker op het gebied van onderwijs. De vraag die ik nu heb, is 'Hoe kan ik mijn trainingen digitaliseren, interactiever maken?'. En dankzij de 'Digitale Docent'-training van Lia Bijkerk wordt mijn honger gestild. Het moet toch net gekker worden dat ik aan googlen ben: '10 Beste 2.0 Tools voor leraren'..... 


  1. Edmodo
  2. Kahoot
  3. Thinglink
  4. Padlet
  5. Answergarden
  6. Blendspace
  7. Titanpad
  8. Tricider
  9. ClassDojo
  10. Google Apps for Education
 Annemieke van Dranen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten