dinsdag 7 april 2015

Het museum: waar oud en ICT elkaar treffen.....

Afbeeldingsresultaat voor naturalis
ICT in het museum

Het museum: waar oud en ICT elkaar treffen.....

Docenten in het museum?


Al jaren ben ik op zoek naar werkvormen. Werkvormen die onderwijs leuker, aantrekkelijker en motiverender maken. Als trainer hoop ik hiermee mijn deelnemers aan te steken, zodat zij het vlammetje kunnen ontsteken bij onze leerlingen. Vaak betekent dit de strijd aangaan met heersende overtuigingen over onderwijs. Over docenten die vooral kennis moeten overdragen. Als de docent het boek heeft behandeld, heeft de leerling geleerd. Met alle tegenwoordige kennis over brein en leren en over het leren van leerlingen, voelt deze overtuiging als rondlopen in een museum der oudheden. Het ziet er herkenbaar uit, het heeft jarenlang gewerkt, maar het staat niet voor niets in een museum. Een museum is oud en stoffig en gaat over dingen die voorbij zijn. Het is saai. Ik zie me nog lopen aan de hand van mijn vader langs het Tapis de Bayeux, dat in mijn herinnering 10 kilometer lang is.....

Een paar weken geleden zijn mijn man en ik met onze meiden naar Naturalis geweest. En daar blijkt dat het ook heel anders kan. Ook daar zijn de 'bewoners' van het museum heel oud , maar door gebruik van ICT ook compleet van deze tijd. Een museum waar oudheid en ICT perfect samengaan. Met behulp van digitale gidsen kun je op eigen tempo door de oudheid dwalen. Computers verschaffen extra informatie, indien gewenst. Voor de doeners zijn er digitale puzzels, vraagstukken, maar ook geluiden en bewegingen te ervaren van beesten die al heel lang niet meer bestaan. Door alle hulpmiddelen kun je de diepgang pakken die je zoekt of de herhaling die je nodig hebt. Onze oudste was op zoek naar antwoorden op vragen die ze mee had genomen van school, terwijl onze jongste op zoek was naar dingen die bewegen en naar zoveel mogelijk ervaringen. Beide meiden zijn volledig aan hun trekken gekomen. 

In deze museumsetting zien we ICT zoals het volgens mij is bedoeld. Ondersteunend en verrijkend. Met behulp van ICT gaat de wereld letterlijk open. En het is allemaal kinderlijk eenvoudig....

En dat wil ik nu zo graag doorgeven. Leren in je eigen volgorde, rondzwervend in alle kennis. Werken met ICT, omdat het ondersteunend en verrijkend is. En, niet te vergeten, leuk! 

Voor mij is er met de digitale werkvormen een wereld opengegaan. Er zijn zoveel leuke manieren om kennis op te doen, te herhalen, uit te breiden en toe te passen. Zoveel vormen, dat er voor iedere docent wel wat tussen zit. Voor ieders niveau, wensen, vak en tempo. Eigenlijk zou het leren van digitale werkvormen net zo moeten werken als leren in een museum. Je loopt rond, herhaalt of verdiept waar nodig, je slaat dingen over, je laat voordoen, je onderzoekt en probeert uit.....

Docenten in het museum!

Dus eigenlijk een 'museum van de werkvormen'. En dat is precies wat wij gaan organiseren voor onze docenten. Een dag waarop ze komen wanneer het hen uitkomt. Op verschillende plaatsen en momenten worden verschillende tools aangeboden, maar docenten mogen ook aan de slag in de onderzoekszone waar ze werkvormen kunnen uitproberen. In de koffiecorner is alle ruimte voor uitwisselen van ervaringen en voor het verwerken van de indrukken. Aanbod, vraag en delen lopen door elkaar heen. Luisteren, nadoen, ervaren, uitproberen, uitwisselen en uitrusten; het mag allemaal. 

Als leren in een museum zo leuk kan zijn, dan moet dat op school ook gaan lukken!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten