zondag 5 april 2015

Waarom kiezen voor Kahoot - ook in het HBO?!


Bij ieder werkcollege voor het vak Juridische Kwaliteitszorg (in de opleiding HBO-Rechten op de Hanzehogeschool in Groningen) heb ik gebruik gemaakt van het digitale hulpmiddel 'Kahoot'. Ik ben hier enorm enthousiast over. 
En ik niet alleen, ook mijn studenten! 

Maar wat is Kahoot? Wat kun je er mee? En waarom zou je het gebruiken? In deze BLOG geef ik je antwoord op deze vragen.

Wat is Kahoot?

Kahoot is een student-response systeem. Een hulpmiddel om ‘vraag en antwoord’ op een digitale manier te gebruiken in de les. Met Kahoot kun je quizzen maken en spelen, discussievragen stellen en onderzoeken doen met behulp van allerlei digitale ‘devices’ (smartphone, laptop of tablet).

Waarom kiezen voor Kahoot?
  • ·        Interactief - Kahoot is een ideale manier om interactie in je les te brengen. Studenten actief  betrekken bij de te leren stof. Door ze individueel te laten deelnemen aan een quiz, doet elke student actief mee. Ook de student die normaal gesproken niet uit zichzelf meedoet als je vragen stelt.
  • ·        Aantrekkelijk Kahoot is fraai vormgegeven. Er wordt gebruik gemaakt van vrolijke kleuren en vormen, om de verschillende antwoorden herkenbaar te maken. Op het digitale bord worden de mogelijke antwoorden getoond. Deze komen overeen met de kleuren en vormen op de smartphone, laptop of tablet van de student. Ook kun je beelden toevoegen bij elke quizvraag. Zelf gebruik ik hiervoor de beelden (plaatjes) uit de PowerPoints van mijn lessen. Dit zorgt nog voor een stukje extra herkenning en maakt het leuk om naar te kijken.
  • ·        Herhaling – Bij mijn lessen zet ik Kahoot in bij de ‘terugblik’. Dit is bij Activerend Opleiden een standaard onderdeel aan het begin van de les. Door terug te blikken op de voorgaande les, zorg ik voor herhaling van de te leren stof. Dit vergroot het leereffect.
  • ·        Informatie – Daarnaast is het een hulpmiddel voor de student bij het reguleren van het leren: de student krijgt door de quiz feedback over welke onderdelen van de stof hij of zij wel en welke nog niet beheerst. Maar de quiz geeft jou als docent ook informatie over welk onderwerp wellicht nog meer aandacht behoeft.  
  • ·        Duidelijk - In vergelijking met Socrative  (een andere tool om quizzen te doen) moet de  vraagstelling korter zijn. Het dwingt je als docent om tot de kern te komen en helder te formuleren. Dit is eigenlijk alleen maar goed, omdat het de vragen voor de studenten ook duidelijker maakt.
  • ·        Competitie - Studenten, ook in het HBO, hebben plezier in het doen van een “wedstrijdje”. Hoe sneller je een goed antwoord geeft, hoe meer ‘ Kahoots’ je verdient. De student met de meeste Kahootpunten is de winnaar. Tot mijn verrassing prikkelt het zelfs de studenten die zich nog onvoldoende hebben verdiept in de stof. De spanning wordt nog een beetje extra opgevoerd, doordat Kahoot typisch ‘quiz-muziekje’ toevoegt aan de quiz. Studenten hebben zichtbaar en hoorbaar plezier in de quiz. Meer dan met Socrative. En ook dat vind ik een belangrijk voordeel!


Zijn er nadelen?

Mijn verwachting is dat veel docenten de voordelen van een digitale quiz wel zien, maar dat het ‘extra’ werk (de tijd die het kost om een quiz te maken) de grootste belemmering is. Toch ben ik van mening dat deze tijdsinvestering de moeite waard is. Door één keer een goede quiz te maken ben je efficiënt bezig, want je kunt deze quiz bij meerdere klassen en in meerdere studiejaren gebruiken. En hoewel alles wat nieuw is even wat tijd kost, is het maken van de quiz zelf is niet moeilijk. Het is – zoals met veel nieuwe dingen – gewoon een kwestie van proberen. Gewoon doen….!

En dan word je vast net zo enthousiast als ik!

Femke Weitenberg, docent Hanzehogeschool Groningen

Als je een uitgebreide uitleg die je helpt om je eerste Kahoot te maken, lees dan verder op: 


Of bekijk de instructiefilm 'Kahoot! Demo for Teachers' op You Tube:





Geen opmerkingen:

Een reactie posten