donderdag 19 mei 2016

Programmeren voor dummies



Kareltje versus Cubetto

Ruim 20 jaar geleden kreeg ik in mijn eerste jaar op het HBO een vak dat ‘Kareltje’ heette (bizarre naam, bizar vak). In de lessen leerden we programmeertaal, waarmee we, met bolletjes en streepjes, visuele figuren moesten tekenen. Het is mij lang onduidelijk gebleven waarom we dat in hemelsnaam moesten leren, ik volgde een agrarische opleiding? De relevantie van het leren van programmeertaal in die tijd leek te verdwijnen, we gingen over van WP5.1 naar Word, SPSS maakte geen gebruik meer van programmeer taal. Het werken met computerprogramma’s werd makkelijker en gebruiksvriendelijker. De programmeertaal gaven we terug aan de ICT-ers, die mochten daar prachtige, gebruiksvriendelijke dingen voor ons van maken.



Eind 2015 startte ik met het bouwen van mijn eigen website. Daar kwam ik voor het eerst sinds ‘Kareltje’ weer programmeertaal tegen. Ik gebruik het programma Worldpress: soort website bouwen voor Dummies. Dat gaat mij goed af ... tot het moment dat het lettertype ineens op onverklaarbare wijze veranderd. Dan kom je ook als 'dummie' terecht in de jungle van de programmeertaal. Ik realiseerde me dat in die taal de oplossing voor mijn probleem verscholen zat. Als ik de codes kon ontcijferen, kon ik begrijpen waar de fout zat en deze oplossen. Ik merkte ook dat het me motiveerde om de taal te begrijpen en ontcijferen en dat het me frustreerde daar waar mijn oplossingen niet leken te werken.

In de laatste versie van de cirkel van de 21st century skills (SLO en Kennisnet, 2016) wordt ‘computional thinking’ als een van de belangrijke vaardigheden genoemd. Mogelijk is het toeval, maar deze skill bevind zich in de cirkel tussen de ‘thinking skills’ creatief denken, probleemoplossen en kritisch denken en de ICT gerelateerde skills.
Door te leren begrijpen hoe het werkt, ontstaat de mogelijkheid om zelf te creëren, om niet alleen te werken met wat anderen gemaakt hebben, maar te bouwen aan nieuwe dingen. Waardevolle skill in de 21ste eeuw.




Via een kickstarterproject heb ik de nieuwe ‘Kareltje’ ontdekt en gekocht voor mijn dochter van 3,5. Kareltje is teruggekomen in de vorm van Cubetto. Een spel waarin kinderen een robotje besturen op basis van een programeercode die ze, in de vorm van gekleurde blokjes, maken.

Nu zijn er meer computerprogramma's of computerspelletjes waarin kinderen leren programmeren. Direct achter het beeldscherm. Wat me juist aanspreekt, naast het leereffect als het gaat om programmeren, is dat bij Cubetto het kind leert programmeren los van het beeldscherm. De visueel ruimtelijke intelligentie wordt aangesproken, de logisch mathematische en de lichamelijk kinesthetische.
En wie weet welke kennis er bij mij opnieuw geactiveerd wordt als ik samen met mijn dochter Cubetto speel.


Bronnen:
https://www.kennisnet.nl/artikel/nieuw-model-21e-eeuwse-vaardigheden/
http://www.dutchcowboys.nl/technology/cubetto-leert-peuters-hoe-ze-moeten-coderen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten