zondag 15 mei 2016

HELP de trainer in de 21e eeuw!

Bent u Trainer en wilt u in de toekomst ook met veel enthousiasme communicatie-, sales-, en managementtrainingen blijven geven totdat u uw pensioengerechtigde leeftijd bereikt heeft? Dan is het nu nodig om alert te zijn! Wellicht vraagt u zich nu af hoezo en waarom zegt ze dat? 


Ik zeg dit omdat ik zelf in die positie verkeer. In de ruim 10 jaar dat ik nu werkzaam ben als trainer heb ik gemerkt dat niet alleen de tijd veranderd is, ook de deelnemers veranderen. Was het eind jaren 90 nog ondenkbaar dat deelnemers met een mobiel, laat staan een tablet, in je training zaten. Nu is het normaal dat ze deze niet alleen bij zich hebben, ze kijken er ook op. De ontwikkelingen gaan heel hard. ICT en technologie zijn altijd en overal aanwezig en om deze middelen op de juiste manier in te zetten heb je skills nodig. De skills die passen bij de 21ste eeuw. 


Onze doelgroep van de toekomst.


In de 21ste eeuw krijgen wij als trainers te maken met een nieuwe doelgroep. Onze doelgroep van de toekomst. Een doelgroep die nu nog op school zit, echter over een jaar of 5/10/15 in een arbeid gerelateerde omgeving werkzaam is. Een omgeving waarin training gegeven kan worden door vak volwassen trainers met werkervaring uit de 20e en met skills vanuit deze 21ste eeuw. Waarom deze noodzaak? Deze generatie, de Z-generatie wordt geboren tussen 1992 en heden. Zij worden ook wel Digital Natives genoemd/ by Marc Prenscky 2001, omdat zij geboren zijn in een periode waarin de verregaande aanwezigheid van digitale technologie de norm is. Deze Z-generatie groeit op in een wereld van overvloed met vertrouwen dat tegenslagen opgevangen worden door ouders of de overheid, binnen een 24/7 maatschappij. Zij kenmerken zich verder door een korte aandachtsboog, vervelen zich snel en zappen door het leven waarin ze razendsnel informatie kunnen vinden en filteren. Informatie die soms ook oppervlakkig wordt verwerkt.

Onderwijs van nu



Hoe ziet het onderwijs aan deze generatie er nu uit? Vanaf 2009 zijn er diverse onderzoeksresultaten beschikbaar (oa. Liao & Hao, 2008;Kennisnet, 2012b) die aantonen dat het didactisch inzetten van ICT in het onderwijs het leerrendement vergroot. Streven naar het verbeteren van het leerrendement met behulp van ICT vraagt veel van scholen, teams en docenten. Vele scholen zoeken momenteel hierin hun weg en maken inmiddels gebruik van zowel het TPACK model (publicatie: Voogt, Fisser & Tondeur, 2010,a) en/of de digitale taxonomie van Bloom. Een voorschrijvend model voor het inzetten van ICT bij leren en lesgeven.
Dit middel helpt je een beredeneerde keuze te maken ten aanzien van de inzet van ICT. 
Wat betekent dit nu voor ons als trainers in de toekomst?

Trainer van nu en in de toekomst.


Ik ben ongeveer een jaar geleden gaan inzien dat het belangrijk is te blijven innoveren en ontwikkelen als trainer. Dat is de reden dat ik gestart ben met de opleiding Digitaal Docent van Edufit te Gouda. Ik was behoorlijk actief met social media en vaardig in mijn trainingen met ontwikkelen van lesmaterialen. Dacht ik. Totdat ik in deze lessen iedere keer opnieuw weer kennis maak met een wereld aan tools, apps en mogelijkheden die de trainingen nog interactiever en dynamischer maken. En dit gaat echt niet altijd zonder slag of stoot. Ik merk dat ik tijd nodig heb en soms frustratie heb om een tool of app te doorgronden, maar daarna weet ik het instrument ook echt op waarde in te zetten nu en in de toekomst Want zegt u nu zelf. Bent u al klaar voor onze doelgroep van de toekomst/generatie Z? Bent u al zelf al een Digital Native? Nee?


WAT NU? 
U kunt direct aan de slag met het boekje: 


Om deze generatie Z/doelgroep op zodanige wijze te trainen dat zij blij en met leerrendement je trainingsruimte uitgaan nu en in de toekomst vind ik het essentieel om als trainer te leren “mobiel” 
training te kunnen geven in de 21st eeuw.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten