Eerst denken
Al van jongs af aan sta ik bekend
als een: 'eerst doen, dan nog niet denken' type. Dat leverde me soms
geweldige momenten op, maar veel vaker bracht het me in uiterst penibele -
hoewel voor vrienden vaak zeer amusante- situaties.
Zoals die keer toen ik in de auto
voor het stoplicht stond en me plotseling realiseerde dat ik een belangrijke
map op het dak van de auto had laten liggen. Zonder nadenken hees ik mezelf met
veel moeite op het gloeiend hete dak van de auto. Waarna ik er niet meer af
durfde, omdat ik een rok aanhad die steeds opwaaide. Ik schaam me nog als ik
aan de lange file denk, de aanmoedigingen van uitgestapte automobilisten en de
vele foto's die met de telefoon werden genomen. Eerst nadenken Jelly, zei m'n
opa altijd. Een wijs man. Met visie.
Verhalen zonder visie
Afgelopen woensdag at er een vriendenstel bij ons. Ik ken ze al vanuit m'n studententijd. Zij werkt in het onderwijs, hij is een bevlogen
'uitvinder' van zaken die het leven van mensen met een handicap makkelijker
maken. En een bevlogen verteller van verhalen. Vroeg of laat komt hij tijdens
zo'n avond altijd wel met een verhaal over iets dat hij ooit met me heeft
meegemaakt. Met groot enthousiasme vertelt hij m'n vriend deze keer dat ik in
mijn eerste jaar heel zenuwachtig was voor een mondeling tentamen. Ik had het
's morgens om 10 uur bij een hoogleraar thuis. M'n vriendin, met wie ik toen in
een huis woonde, had als rasechte Fries een oplossing: twee Beerenburg, dat zou
zeker helpen. Ik heb het tentamen gehaald, maar de hoogleraar en zijn vrouw waren
zo geschrokken van mijn rare gedrag, dat ze me bezorgd adviseerden naar de
dokter te gaan.
En vooruitlopend op het vervolg
van de maaltijd, vertelde hij ook met een grote grijns dat ik een keer een
supertoetje voor hem zou maken. Ik volgde nauwgezet de aanwijzingen van het
ingewikkelde recept, om na een uur de laatste zin te lezen: 'en zet nu het
geheel afgedekt in de oven'. We hadden geen oven!
Mijn vriendin werkt
als onderwijscoördinator op een basisschool en wordt altijd helemaal
blij als ze over haar projecten vertelt. Ze heeft visie en maakt onderwijs
bijzonder. Bevlogen vertelt ze over haar nieuwste project: het verbeteren van
taal- en rekenvaardigheden van kinderen door middel van kunst. Na haar verhaal
vraag ik haar of ze eens wil praten met een hele bevlogen, leuke meid, met een
passie voor duurzaamheid. Ze geeft workshops waarin kinderen de mooiste dingen
maken van afvalmateriaal.
Behoorlijk fel voor haar doen
antwoordt mijn vriendin: 'die mensen weren we juist altijd van onze school'!
'Hoezo?' vraag ik niet begrijpend. 'Wij werken vanuit een visie' reageert ze.
'We willen geen losse onderdelen, hoe leuk ze ook zijn. We bedenken vanuit onze
visie thema's en daar zoeken we het onderwijs bij. En niet andersom. Ik word er
soms zo beroerd van. Al die losse oprispingen. Net als de 21st century skills.
Daar worden we ook mee doodgegooid. Ongeacht waar je op dat moment mee bezig
bent, moeten we daar dan ineens wat mee. Geen uitstel mogelijk. Wij willen
gestructureerd, vanuit een overkoepelende visie werken. Dat geeft de beste
resultaten hebben we gemerkt. We gebruiken bijvoorbeeld digitale werkvormen als
dat past, maar het is geen doel op zich bij ons'.
Toetje met een visie
Ik luister naar haar en begrijp
wat ze bedoelt. ik herinner me toen ik manager Opleidingen van een groot
bedrijf was, dat ik regelmatig tegen 'mijn' trainers zei: 'ja, dat is zeker een
leuke werkvorm, maar kijk even naar het doel van de training. Wat draagt die
werkvorm daaraan bij'? Ik laat haar materiaal van mijn opleiding bij Edufit
zien en vertel dat een van de eerste dingen die ik meekreeg was: 'ICT is geen
doel, maar een middel. Het begint met een visie'.
Eensgezind beginnen we aan het -
voor mijn doen behoorlijk ingewikkelde - toetje. Ik ben er erg trots op dat het
zo goed gelukt is. Eerst het hele recept gelezen en zoveel mogelijk al van te
voren voorbereid. Het is heerlijk. Lekker ontspannen eten ook, zo'n toetje
klaargemaakt met visie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten