dinsdag 17 oktober 2017

Iedereen aan de mobiel in de les!




Iedereen aan de mobiel in de les!


Achttien jaar geleden... 
Zeventien jaar geleden kocht ik mijn eerste mobiele telefoon, ondanks dat ik daar hetzelfde over dacht als de mensen uit het filmpje. Omdat ik voor mijn werk echter altijd op pad was, leek het me een prettig idee dat de oppas mij toch kon bereiken. De telefoon ging uit zodra ik thuis was en als ik één telefoontje in de week kreeg was het veel. 

Nu, zoveel jaar later, zijn mobieltjes niet meer weg te denken uit ons leven en wordt de ene na de andere pakkende campagne bedacht, om het gebruik van de mobiele telefoon terug te dringen of tegen te gaan. 



Ook in het onderwijs doen we verwoede pogingen om het gebruik van de mobiele telefoon tegen te gaan. Zo vertelde mijn zoon (5VWO) deze week verontwaardigd dat ze hun mobieltjes voortaan bij binnenkomst in het lokaal in een tas moeten stoppen. "We zijn toch geen kleuters. Belachelijk!" 
Even googelen (ik hoefde mijn telefoon nog niet in te leveren 😉) leverde dit resultaat op: 

Maar is dat nou echt de oplossing?
Kunnen we die mobieltjes niet beter actief inzetten en betrekken bij het onderwijs? 

De mobiele telefoon als onderdeel van het onderwijs.
Natuurlijk is het eerste nadeel dat in je opkomt het feit dat leerlingen dan altijd andere dingen doen op hun mobieltje, of foto's kunnen maken en verspreiden. Dit biedt, mijns inziens, ook meteen een voordeel op. Dit gedrag zien, benoemen en hierover het gesprek aangaan, levert nieuwe 'opvoedsituaties' op, waarin je de leerlingen leert hoe je op een professionele (volwassen?) manier om kan gaan met je mobiele telefoon. 

Daarnaast zijn er juist zo veel mogelijkheden om de mobiele telefoon actief in te zetten in het onderwijs.
Hoe leuk (en leerzaam) zou het zijn om bij Frans/Engels een gezamenlijke Podcast op te nemen over diverse onderwerpen. Natuurlijk uitgevoerd in de taal van de les.  
Of om die foto-opdracht bij CKV via Snapchat met de hele klas te delen en met/van elkaar te beoordelen. 
Of wellicht op Blogger een blog bij te houden over je vakantie, in opdracht vanuit de vakken Nederlands en Aardrijkskunde. Zo ben je zelfs in de vakantie aan het leren, zonder dat het als school voelt. 
Of start de les met een lastig begrip wat die les aan bod komt en zet een wedstrijd uit "wie geeft als eerste een goede uitleg voor dit begrip? Opzoeken mag...." 
Twitter mee met de laatste berichten van de politici bij het vak Maatschappijleer etc. 

Slechts een paar ideeën, naast de vele andere digitale mogelijkheden, die in te zetten zijn als activerende werkvormen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Kahoot!, Socrative, Mentimeter, Quizlet en nog vele anderen. 

Dit vraagt van ons, docenten en onderwijsdirectie, dat we anders gaan kijken naar het gebruik van de mobiele telefoon. Dat we onze eigen angst opzij zetten, een leerling die in de les zijn mobiel vast heeft, niet betitelen als 'niet betrokken', maar juist als 'actief bezig met de les' en de vele mogelijkheden gaan zien en benutten. Om dit te bereiken is het nodig om met elkaar het gesprek aan te gaan, bijvoorbeeld over de visie. En daarnaast zal scholing  van digitale vaardigheden en kennis van de docenten waarschijnlijk gewenst of zelfs noodzakelijk zijn. 
Ben je geïnspireerd geraakt hierdoor en op zoek naar een studie die in gaat op bovenstaande onderwerpen, dan is mijn tip: volg de leergang De digitaalvaardige docent van Edufit. Voor meer informatie:  Leergang de digitaalvaardige docent





Geen opmerkingen:

Een reactie posten