dinsdag 24 oktober 2017

Ben je helemaal geflipt?




Effectiever trainen begint thuis!

Heb jij ook altijd meer ideeën dan mogelijk om uit te voeren in je training? Of kom je tijd tekort in je workshop? Neemt theorie een te prominente rol in waardoor de toepassing erbij inschiet? Heel herkenbaar voor veel trainers. Een oplossing die voor mij werkt is het inzetten van ICT voorafgaand aan de training.  

De ICT maak ik op maat voor de doelgroep, zodat cursisten zich persoonlijk aangesproken voelen. Met hulp van websites zoals screencast-o-matic maak ik eenvoudig opnames van mijn computerscherm en/of van mezelf via de webcam en ik sla dit op als een film. Deze deel ik vervolgens vooraf met mijn cursisten in een leeromgeving. Kies voor de tool die bij jou en je cursisten past. Moedig cursisten aan om deze film voorafgaand aan de les te bekijken.  

Een thema dat ik 'geflipt' heb, gaat over het motiveren van cliënten met geldzorgen. Tijdens mijn training heb ik maar 1 uur beschikbaar voor dit thema. Hierin wil ik de tijd nemen voor rollenspellen. Voorbeeldgesprekken en theorie nemen dan teveel 'oefentijd' in beslag. Om de cursisten toch handvatten mee te geven, laat ik hen vooraf een film bekijken. Hierin ontdekken ze het triademodel van motiveren. Ook zien ze een demotiverend en een motiverend gesprek tussen een hulpverlener en een cliënt. De cursisten krijgen de instructie om de film te bekijken tot aan de reflectievragen: hoe komt het dat de cliënt ge(de)motiveerd raakte? 

In de training blikken we even terug op de film. Cursisten discussiëren met elkaar over wat wel en wat niet motiverend is. Daarna gaan ze zelf aan de slag met gesprekken rondom het motiveren van mensen. De observatoren delen wat hen opvalt. Als trainer heb ik ondertussen alle tijd om individuele aandacht te geven, mee te luisteren met gesprekjes en om feedback te geven.

Op de evaluaties van de cursisten staat dat de training erg goed aansluit op de praktijk, dat ze met zelfvertrouwen de gesprekken in hun werk durven aangaan en dat ze het gevoel hebben dat ze veel geleerd hebben in korte tijd. En dit allemaal doordat zij vooraf twintig minuten  geïnvesteerd hebben in het bekijken van een film en in het nadenken over reflectievragen. Groot voordeel is dat ieder op zijn eigen tempo leert. De film kan immers versneld of juist teruggespoeld worden als herhaling gewenst is.

En de investering voor jou als trainer? Net als bij klassikale lessen besteed je tijd aan een kwalitatief en inhoudelijk goede presentatie (bijvoorbeeld in PowerPoint of Prezi). Kies bijpassende, rechtenvrije filmpjes op YouTube en voeg deze als bijlage in de presentatie in. Laat vervolgens de presentatie met hulp van een presenter doorlopen nadat je op de ‘rec’ knop van screencast-o-matic hebt geklikt. Ondertussen spreek je in een paar minuten de uitleg in en laat  je de webcam draaien waardoor de cursisten jou in het scherm naast de presentatie zien.  


Lijkt het jou ook handig om aan de slag te gaan met screencast? Leer het – heel intuïtieve - programma eerst even kennen en test of beeld en geluid opgenomen worden. Check ook even of het je lukt om het op te slaan zodat je het weer terug kunt vinden. Als je kiest voor de gratis versie, kun je een maximum aantal minuten opnemen. Voor 18 dollar per jaar heb je meer mogelijkheden met de betaalde versie. 

En, heb je de smaak te pakken? Als je nog vaardiger wilt worden met ICT, is de opleiding De Digitaal Vaardige Docent een aanrader.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten