vrijdag 10 november 2017

De vrouw met het anti digi-tablet in haar rugzak

De docent met het ANTI-DIGIFOBIE-TABLET in haar rugzak

Vooral oudere docenten kampen met een digifobie. Zij zijn tijdens hun opleiding zo verknocht geraakt aan een pen, papier en een krijtbord, dat hierdoor bij hen de overstap naar digitale leermiddelen op enorme weerstand stuit. Herkenbaar? Lees verder hoe Merel haar fobie heeft overwonnen en haar nieuwverworven kennis verder ontwikkelt en met collega’s deelt.

De fobie
Mijn buurvrouw Merel, een 56-jarige docent Nederlands, had er slapeloze nachten van. Jarenlang had ze met plezier lesgegeven totdat het digitale tijdperk ook bij de opleiding Financiële Beroepen bij ROC Zadkine zijn intrede deed. Het krijtbord werd vervangen door een digibord en de mobiele telefoon werd ingezet als leermiddel.  
De paniek in haar ogen werd steeds tastbaarder en daarom besloot ik vaker en vooral goed voor haar koken. Afgelopen donderdag was ze opvallend opgewekt en nadat we een tweede fles wijn hadden opgetrokken vertelde ze dat ze na te lang tobben een anti-digifobie-tablet had gevonden en dat ze dat elke dag met liefde in haar rugzak meenam naar haar werk. Enigszins bezorgd vroeg ik me af dat tablet en alcohol wel samengingen, maar aangezien het daar toch al te laat voor was, schonk ik onze glazen nog maar eens in.

Het tablet
Zaterdag kwam ik Merel op de markt bij Blaak tegen en onder een bakkie vroeg ik naar haar tablet. Met een grote glimlach wees ze naar de overkant van de straat en las hardop de tekst die daar op een zijgevel staat: ‘I have to change to stay the same’. ‘Tja’, zei ze ‘en zo eenvoudig is het, het enige wat ik kan doen is zelf veranderen en daarom volg ik bij Edufit in Gouda de leergang: De digitale docent, waardoor ik nu zoveel kennis heb van digitale leermiddelen, dat ik een tablet heb gekocht, waarop ik apps en tools heb staan die ik tijdens mijn lessen inzet.’

Van Kahoot naar Quizlet
Op de eerste bijeenkomsten van de leergang stak haar fobie, zo zei ze, nog af en toe de kop op. Zo vreesde ze even een USB- kabel in plaats van een sigaret aan te steken.
Over Kahoot had ze gehoord en ze wist dat dat op een mobiele telefoon werd gespeeld, maar daar hield haar kennis op. En ja, ze was gespannen toen ze haar eerste Kahoot over werkwoordspelling had gemaakt, haar studenten had gemaild hun opgeladen mobiele telefoon mee naar de les te nemen en de opgewonden groep voor haar neus zat.
Toen het spel was begonnen zag ze dat het een succes werd, haar studenten wilden winnen, waren geconcentreerd en bedankten haar aan het eind voor de leuke les. De individuele scores en die van de hele groep had ze gedownload en aan de hand daarvan kon ze makkelijk nagaan welke stof werd beheerst en wat er herhaald moest worden.
Na deze positieve ervaring zette ze met gemak diverse tools voor verschillende taalonderdelen in, waaronder Quizlet.
Via Quizlet bood ze woordenschat aan, waarmee studenten die op maat verwerkten. Deze tool stimuleert door positieve feedback die tijdens de verwerking op het scherm verschijnt. Het leerrendement ligt hierdoor veel hoger dan ze ooit had verwacht, haar studenten wisten niet alleen de betekenissen, ook konden ze de aangeboden woorden foutloos schrijven! Weer werd ze door haar studenten, die inmiddels zelf een account hebben aangemaakt, bedankt.

Ontwikkelen, enthousiasmeren en delen
Financiële Beroepen, waar Merel werkt, is een opleiding die hoort bij het cluster Administratief, Commercieel en Secretarieel, met elk een vakgroep Nederlands. Ze heeft zo geestdriftig verteld wat ze geleerd heeft, dat veel collega’s geënthousiasmeerd zijn en er meer over willen weten. Over twee weken geeft ze een workshop voor de vakgroepen, waarbij diverse tools aan bod komen. Haar doel is collega’s die met het digifobie kampen, een eerste stap naar vertrouwen te laten zetten. En ja, ze blijft zichzelf verder ontwikkelen. Ze heeft me volgende week donderdag voor een etentje uitgenodigd en wil een kennisclip laten zien waar ze nu mee bezig is. Ze is klaar voor de 21-eeuwse vaardigheden!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten