De docent met het ANTI-DIGIFOBIE-TABLET in haar rugzak
Vooral oudere docenten
kampen met een digifobie. Zij zijn tijdens hun opleiding zo verknocht geraakt
aan een pen, papier en een krijtbord, dat hierdoor bij hen de overstap naar
digitale leermiddelen op enorme weerstand stuit. Herkenbaar? Lees verder hoe
Merel haar fobie heeft overwonnen en haar nieuwverworven kennis verder
ontwikkelt en met collega’s deelt.
De fobie
Mijn buurvrouw Merel, een 56-jarige docent Nederlands, had
er slapeloze nachten van. Jarenlang had ze met plezier lesgegeven totdat het digitale tijdperk ook bij de opleiding
Financiële Beroepen bij ROC Zadkine zijn intrede deed. Het krijtbord werd
vervangen door een digibord en de mobiele telefoon werd ingezet als leermiddel.
De paniek in haar
ogen werd steeds tastbaarder en daarom besloot ik vaker en vooral goed voor
haar koken. Afgelopen donderdag was ze opvallend opgewekt en nadat we een
tweede fles wijn hadden opgetrokken vertelde ze dat ze na te lang tobben een anti-digifobie-tablet had gevonden en
dat ze dat elke dag met liefde in haar rugzak meenam naar haar werk. Enigszins
bezorgd vroeg ik me af dat tablet en alcohol wel samengingen, maar aangezien
het daar toch al te laat voor was, schonk ik onze glazen nog maar eens in.
Het tablet
Zaterdag kwam ik Merel op de markt bij Blaak tegen en onder
een bakkie vroeg ik naar haar tablet. Met een grote glimlach wees ze naar de
overkant van de straat en las hardop de tekst die daar op een zijgevel staat: ‘I have to change to stay the same’. ‘Tja’,
zei ze ‘en zo eenvoudig is het, het enige wat ik kan doen is zelf veranderen en
daarom volg ik bij Edufit in Gouda de leergang: De digitale docent, waardoor ik nu zoveel kennis heb van digitale leermiddelen, dat ik een
tablet heb gekocht, waarop ik apps en tools heb staan die ik tijdens mijn
lessen inzet.’
Op de eerste bijeenkomsten van de leergang stak haar fobie,
zo zei ze, nog af en toe de kop op. Zo vreesde ze even een USB- kabel in plaats
van een sigaret aan te steken.
Over Kahoot had ze gehoord en ze wist dat dat op een mobiele
telefoon werd gespeeld, maar daar hield haar kennis op. En ja, ze was gespannen
toen ze haar eerste Kahoot over werkwoordspelling had gemaakt, haar
studenten had gemaild hun opgeladen mobiele
telefoon mee naar de les te nemen en de opgewonden groep voor haar neus
zat.
Toen het spel was begonnen zag ze dat het een succes werd, haar studenten wilden winnen,
waren geconcentreerd en bedankten
haar aan het eind voor de leuke les. De individuele
scores en die van de hele groep had
ze gedownload en aan de hand daarvan kon ze makkelijk nagaan welke stof werd beheerst en wat er herhaald moest worden.
Na deze positieve ervaring zette ze met gemak diverse tools
voor verschillende taalonderdelen in, waaronder Quizlet.
Via Quizlet bood
ze woordenschat aan, waarmee studenten
die op maat verwerkten. Deze tool stimuleert door positieve feedback die tijdens de verwerking op het scherm
verschijnt. Het leerrendement ligt
hierdoor veel hoger dan ze ooit had verwacht, haar studenten wisten niet alleen
de betekenissen, ook konden ze de aangeboden woorden foutloos schrijven! Weer
werd ze door haar studenten, die inmiddels zelf een account hebben aangemaakt,
bedankt.
Ontwikkelen,
enthousiasmeren en delen
Financiële Beroepen, waar Merel werkt, is een opleiding die
hoort bij het cluster Administratief, Commercieel en Secretarieel, met elk een
vakgroep Nederlands. Ze heeft zo geestdriftig verteld wat ze geleerd heeft, dat
veel collega’s geënthousiasmeerd zijn en er meer over willen weten. Over twee
weken geeft ze een workshop voor de vakgroepen, waarbij diverse tools aan bod
komen. Haar doel is collega’s die met het digifobie kampen, een eerste stap
naar vertrouwen te laten zetten. En ja, ze blijft zichzelf verder ontwikkelen.
Ze heeft me volgende week donderdag voor een etentje uitgenodigd en wil een
kennisclip laten zien waar ze nu mee bezig is. Ze is klaar voor de 21-eeuwse vaardigheden!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten