vrijdag 10 november 2017

Efficiënte nascholing cultuuronderwijs voor leerkrachten

Het is hard nodig dat nascholing voor leerkrachten efficiënter georganiseerd wordt omdat er steeds minder tijd voor isHet laatste jaar is de werkdruk in het basisonderwijs volop in het nieuws. Leerkrachten zitten tot over hun oren in het werk. Naast het lesgeven zijn er nog veel extra taken zoals nakijken, administratie bijhouden, contacten met ouders onderhouden en zo meer.  

Werkdruk  Uit een onderzoek van de Aob in februari 2017 bleek dat leerkrachten structureel overwerken. Er blijft nauwelijks tijd over voor scholing en innovatie. Plein C doet er goed aan omals opleidingsinstituut voor cultuur in het basisonderwijs, haar nascholingsaanbod op de beschikbare tijd van leerkrachten aan te passen 

ICC-cursus  Een voorbeeld is de cursus tot Intern Cultuurcoördinator (ICC) die bestaat uit 8 bijeenkomsten van ieder drie uur op woensdagmiddagIeder schooljaar wordt de cursus ten minste twee keer aangeboden op een wisselende locatie in Noord-Holland. Er zijn niet altijd genoeg aanmeldingen. Soms is het best lastig om een groep van acht cursisten of meer bij elkaar te krijgen. De hoge werkdruk van leerkrachten is daar zeker debet aan. Daarnaast speelt de reistijd mee omdat we provinciaal werken waardoor het niet altijd mogelijk is om een cursus te volgen omdat het reizen te veel tijd in beslag neemt. Ook het feit dat steeds meer scholen met een continurooster werken speelt mee want hierdoor zijn leerkrachten niet meer in staat om de vrije woensdagmiddag te gebruiken om een cursus te volgen.

Efficiëntie middels kennisclips Om de ICC-cursus aantrekkelijk te houden voor leerkrachten is het belangrijk om deze efficiënter te organiseren. Dat kan door gebruik te maken van digitale tools en de inzet van ICT. Cursisten kunnen meer thuis voorbereiden volgens de principes van Flipping the Classroom. Veel onderwerpen die in de cursus aan de orde komen, zoals bijvoorbeeld financiën, evalueren en de kwaliteit van cultuuronderwijs lenen zich voor het maken van kennisclips. Deze video’s kunnen in eigen tijd gekeken worden waardoor de bijeenkomsten verkort kunnen worden tot twee uur. Zo wordt het voor leerkrachten die met een continurooster werken ook mogelijk om de cursusmiddagen bij te wonen.  

Blended learning 
Een andere mogelijkheid is om naast de reguliere cursus van acht bijeenkomsten ook een digitale cursus aan te bieden middels blended learning. Een leerkracht is dan verplicht om vier bijeenkomsten bij te wonen maar daarnaast meer huiswerk te maken, met daarbij begeleiding op afstand. Met handige hulpmiddelen zoals een elektrische leeromgeving worden de vorderingen van de cursist gevolgd. Voordeel is dat het de leerkracht minder reistijd kost en het de mogelijkheid biedt meer te doen op een zelfgekozen tijdstip in plaats van vastgelegde momenten.

Kortom, door slim gebruik te maken van ICT kan de ICC-cursus omgevormd worden tot een aantrekkelijke cursus, ook voor leerkrachten die weinig tijd hebben voor nascholing of die aan de andere kant van de provincie wonen. Mocht Plein C er in slagen de cursus zo op te zetten dat de kwaliteit gewaarborgd blijft, maar er minder contactmomenten zijn, dan gaan de aanmeldingen vast en zeker toenemen.     

Sietske  Dreschler
Leergang De Digitale Docent

Geen opmerkingen:

Een reactie posten