Leren is geen eenheidsworst
Herken jij
dat ook dat docenten denken dat we allemaal op dezelfde manier leren? Als er meerdere
wegen naar Rome zijn, dan geldt dat vast ook voor de wijze waarop we leren. Als
ik iets heb geleerd in mijn 10 jaar ervaring als docent bij de Brandweer, dan
is het wel dat niet iedereen hetzelfde leerpad bewandelt. Daarom ben ik
continue op zoek naar interactieve leermethoden die cursisten motiveren en
daardoor het leren leuker maken. Dus geen eenheidsworst, maar maatwerk! Een van
de methodes die ik recentelijk heb toegepast is het gebruik van een kennisclip
binnen de leergang Brandweerinstructeur. Mijn positieve ervaring met de
kennisclip wil ik hier graag delen.
Verdieping
Binnen de
verschillende brandweerleergangen krijgt iedereen op dezelfde manier les. De
cursisten krijgen dezelfde lesstof aangeboden en moeten hetzelfde eindniveau
halen in dezelfde tijd. Ik verbaas me hier als docent al langere tijd over; we
zijn tenslotte allemaal anders. Ik wilde de cursisten de gelegenheid geven om
de lesstof te bestuderen op hun tijd, plaats, tempo en niveau. Dit sluit aan op
hun individuele situatie en behoefte en heeft bovendien als voordeel, dat
we daarna in de les direct de verdieping kunnen zoeken. Ik heb hiervoor een
kennisclip gemaakt met ‘Screencast-O-Matic’, een eenvoudig programma waarmee ik
in een video de lesstof behandel.
Voorbereiding is het halve werk
Voor het
maken van een kennisclip zijn verschillende mogelijkheden. Ik heb gekozen voor
‘Screencast-O-Matic’ omdat je binnen de gratis versie gemakkelijk schermopnamen
van het bureaublad kan maken, eventueel gecombineerd met een webcamfunctie en
geluid. De tool is te bereiken via https://screencast-o-matic.com. Ik heb ervaren dat het maken van storyboard en aandacht te
besteden aan goede verlichting en geluid, de kwaliteit van je kennisclip
positief beïnvloedt. Met enige oefening creëer je zo in korte tijd je eigen
kennisclip.
Practise what you preach
Het leuke
binnen de leergang Brandweerinstructeur is dat alles wat wordt geleerd, weer
toegepast kan worden als de cursisten zelf lessen gaan verzorgen. Bewustmaken
dat leren leuker en persoonlijker kan én moet, werkt als het ware als een
olievlek door. Het inzetten van een kennisclip binnen het principe ‘flipping
the classroom’ werd als leuk en positief ervaren door de cursisten. Ze willen
dit ook zelf gaan inzetten. Groot bijkomend voordeel is dat we in de les direct
verdieping op de lesstof konden maken waardoor de cursisten direct de lesstof
konden toepassen in de les.
Missie geslaagd
"Zijn ze nu helemaal geflipt’’ komt nu in een heel ander daglicht
te staan. Rome is niet in één dag gebouwd én er leiden vele wegen naar Rome.
Dat geldt ook voor het inspelen op de persoonlijke leervoorkeuren van de
cursisten. In de leergang heb ik als docent ervaren dat leren veel leuker wordt
als we inspelen op de leerbehoeften en hierin variëren. De ervaring met de
kennisclip en direct verdieping in de les kunnen maken hebben hier positief aan
bijgedragen. Missie geslaagd!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten