vrijdag 10 november 2017

Zijn ze nu helemaal ‘geflipt’?


Zijn ze nu helemaal ‘geflipt’?

Leren is geen eenheidsworst
Herken jij dat ook dat docenten denken dat we allemaal op dezelfde manier leren? Als er meerdere wegen naar Rome zijn, dan geldt dat vast ook voor de wijze waarop we leren. Als ik iets heb geleerd in mijn 10 jaar ervaring als docent bij de Brandweer, dan is het wel dat niet iedereen hetzelfde leerpad bewandelt. Daarom ben ik continue op zoek naar interactieve leermethoden die cursisten motiveren en daardoor het leren leuker maken. Dus geen eenheidsworst, maar maatwerk! Een van de methodes die ik recentelijk heb toegepast is het gebruik van een kennisclip binnen de leergang Brandweerinstructeur. Mijn positieve ervaring met de kennisclip  wil ik hier graag delen.

Verdieping
Binnen de verschillende brandweerleergangen krijgt iedereen op dezelfde manier les. De cursisten krijgen dezelfde lesstof aangeboden en moeten hetzelfde eindniveau halen in dezelfde tijd. Ik verbaas me hier als docent al langere tijd over; we zijn tenslotte allemaal anders. Ik wilde de cursisten de gelegenheid geven om de lesstof te bestuderen op hun tijd, plaats, tempo en niveau. Dit sluit aan op hun individuele situatie en behoefte en heeft bovendien als voordeel, dat we daarna in de les direct de verdieping kunnen zoeken. Ik heb hiervoor een kennisclip gemaakt met ‘Screencast-O-Matic’, een eenvoudig programma waarmee ik in een video de lesstof behandel.

 

Voorbereiding is het halve werk
Voor het maken van een kennisclip zijn verschillende mogelijkheden. Ik heb gekozen voor ‘Screencast-O-Matic’ omdat je binnen de gratis versie gemakkelijk schermopnamen van het bureaublad kan maken, eventueel gecombineerd met een webcamfunctie en geluid. De tool is te bereiken via https://screencast-o-matic.com. Ik heb ervaren dat het maken van storyboard en aandacht te besteden aan goede verlichting en geluid, de kwaliteit van je kennisclip positief beïnvloedt. Met enige oefening creëer je zo in korte tijd je eigen kennisclip.

Practise what you preach
Het leuke binnen de leergang Brandweerinstructeur is dat alles wat wordt geleerd, weer toegepast kan worden als de cursisten zelf lessen gaan verzorgen. Bewustmaken dat leren leuker en persoonlijker kan én moet, werkt als het ware als een olievlek door. Het inzetten van een kennisclip binnen het principe ‘flipping the classroom’ werd als leuk en positief ervaren door de cursisten. Ze willen dit ook zelf gaan inzetten. Groot bijkomend voordeel is dat we in de les direct verdieping op de lesstof konden maken waardoor de cursisten direct de lesstof konden toepassen in de les.
 

Missie geslaagd
"Zijn ze nu helemaal geflipt’’ komt nu in een heel ander daglicht te staan. Rome is niet in één dag gebouwd én er leiden vele wegen naar Rome. Dat geldt ook voor het inspelen op de persoonlijke leervoorkeuren van de cursisten. In de leergang heb ik als docent ervaren dat leren veel leuker wordt als we inspelen op de leerbehoeften en hierin variëren. De ervaring met de kennisclip en direct verdieping in de les kunnen maken hebben hier positief aan bijgedragen. Missie geslaagd!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten